Tonik Hati (Liver Tonic) Al-Jabbar

Friday, May 29, 2009

Pure Essential Oil

CINNAMON OIL (KAYU MANIS)
CINNAMON PURE ESSENTIAL OIL
Membantu melawan keletihan, stress, rasa lemah. Anda pasti tenang, dan stress anda akan hilang. Ianya juga sangat baik untuk membantu proses pencernaan, memberi kelegaan kepada otot dan sakit sendi seperti sengal-sengal dan membantu melancarkan perjalanan darah.

CARA PENGGUNAAN:

Mandian:
Cuba berendam dalam tab mandi yang telah dicampur dengan maksimum 8 titik minyak cinnamon dan berendam selama 10-15minit.

Sengal & sakit otot:
Cuma campurkan 5 titik citronella dengan 5 ml carrier oil (lazimnya grapeseed, minyak bunga matahari) dan urut pada bahagian yang sengal dan sakit.


CITRONELLA (SERAI WANGI)
CITRONELLA PURE ESSENTIAL OIL
Memberi rasa ketenangan, serta rangsangan minda. Membersihkan udara kotor (bakteria)di dalam bilik dan membantu melegakan demam dan selesema. Sangat baik untuk mengatasi sengal-sengal, mengurangkan kulit berminyak dan kaki bepeluh. Bagus untuk mengatasi gangguan dan gigitan nyamuk dan serangga.

CARA PENGGUNAAN:

Bau di dalam bilik:
Letakkan citronella di dalam bekas diffuser dan biarkan baunya di dalam bilik ataupun letakkan 1-9 titik citronella di dalam bekas yang ada air panas. Tutup pintu dan tingkap dan biarkan aroma selama 5 minit di dalam bilik anda.

Demam & selesema:
Masukkan air panas didalam bekas, masukkan 2-3 titik minyak citronella, tutup kepala dengan tuala dan duduk menghadap bekas tersebut dengan kepala anda kira-kira 10 inci daripada bekas tersebut. Bernafas dengan mendalam melalui hidung selama 1 minit.

Sengal-sengal:
Cuma campurkan 5 titik citronella dengan 5 ml carrier oil (lazimnya grapeseed, minyak bunga matahari) dan urut pada bahagian yang sengal.

Kulit berminyak:
Berendam di dalam tab mandi yang telah dicampur dengan maksimum 8 titik.

Kaki berpeluh:
Rendam kaki di dalam air suam bersama dengan 1-2 titik citronella.

Gangguan nyamuk:
Letakkan 1-6 titik minyak citronella di dalam bekas diffuser dan biarkan baunya di dalam bilik ataupun letakkan 1-9 titik citronella di dalam bekas yang ada air panas. Tutup pintu dan tingkap dan biarkan aroma selama 5 minit di dalam bilik anda.


CAJEPUTI OIL (DAUN GELAM)
CAJUPUT PURE ESSENTIAL OIL
Sangat baik untuk mengatasi masalah pencernaan dan masalah kulit. Ia mempunyai bau seperti tea tree. Ia membantu mengimbangi minda dan merangsang fikiran. Ia juga mempunyai cirri-ciri antiseptic untuk saluran penafasan dan melegakan sakit kepala, gout dan sakit sendi. Fungsinya adalah sama dengan minyak cap kapak. Ia membantu menghentikan darah akibat luka dan menyembuhkan luka dengan cepat.

CARA PENGGUNAAN:

Mandian:
Caranya dengan mandi atau berendam menggunakan maksimum 8 titik minyak cajeputi

Bilik:
Gunakan diffuser dengan 1-6 titik minyak cajeputi untuk menyebarkan bauan cajeputi di dalam bilik

Menghentikan darah dan menyembuhkan akibat luka:
Cuma sapukan sedikit sahaja cajeputi leaf pada bahagian yang luka dan ia akan mampu menyembuhkan dengan cepat.


PATCHOULI (NILAM)
PATCHOULI PURE ESSENTIAL OIL
Sangat baik untuk mengatasi masalah tekanan dan sangat effektif untuk meningkatkan syahwat. Baik untuk masalah kulit, membantu mengatasi jangkitan dan gigitan serangga. Berfungsi untuk meningkatkan aliran air kencing dan mengurangkan selulit. Minyak

CARA PENGGUNAAN:

Urutan:
Cuma campurka sedikit pathchouli dengan 5 ml carrier oil (lazimnya grapeseed, minyak bunga matahari) dan urut pada bahagian yang diingini.

Masalah kulit:
Berendam di dalam tab mandi dengan sedikit minyak patchouli dan anda pasti mendapat kulit yang lebih anjal dan menghilangkan kesan calar.

NOTA: Patchouli essential oil mempunyai bauan yang sangat kuat dan disarankan digunakan dalam kuantiti yang sedikit.


CITRUS LIME (LIMAU KASTURI)
CITRUS LIME PURE ESSENTIAL OIL
Sangat baik untuk menghilangkan tekanan, kesedihan serta mampu melegakan demam. Memberi ketenangan dan melegakan demam. Membantu sistem pencernaan dan penafasan sert meningkatkan selera makan, melembutkan kulitdn mengurangkan maslah bengkak pada badan. Kulit juga akan lebih lembut dan masalah bengkak akan berkurang dengan menggunakan minyak citrus lime ini

PENGGUNAAN:

Bengkak:

Cuma berendam di dalam tab mandi dengan maksimum 8 titik minyak

Demam:
Masukkan air panas didalam bekas, masukkan 2-3 titik minyak citronella, tutup kepala dengan tuala dan duduk menghadap bekas tersebut dengan kepala anda kira-kira 10 inci daripada bekas tersebut. Bernafas dengan mendalam melalui hidung selama 1 minit.

Tingkat selera makan:
Berfungsi untuk meningkatkan selera makan, kerana bauannya meningkatkan hormon dan membuatkan anda berasa lapar. Jika anak anda mempunyai masalah kurang selera makan, cubalah minyak citrus lime ini.

Sistem pencernaan dan pernafasan:
Memasukkan 2-3 titik minyak citrus lime di dalam bekas berisi air panas, tutup kepala dengan tuala dan duduk menghadap bekas tersebut dengan kepala anda kira-kira 10 inci daripada bekas tersebut. Bernafas dengan mendalam melalui hidung selama 1 minit. Pernafasan anda akan lebih teratur selepas itu.


LAVENDER
LAVENDER PURE ESSENTIAL OIL
Minyak ini menawarkan rasa ketenangan dan kedamaian yang membantu menghilangkan rasa tekanan. Sangat baik sebagai ubat antiseptik yang membantu mengubati demam, selsema dan sebagainya. Ia juga mampu mengelakkan kesan calar dan mengimbangi kulit. Sangat berguna untuk sistem pencernaan dan sistem penafasan juga membantu melegakan otot yang letih dan sakit sengal-sengal.

PENGGUNAAN:

Kulit
:
Cuma berendam di dalam tab mandi dengan maksimum 8 titik minyak lavender. Berendam selama 10-15 minit di dalam tab mandi.

Penyakit asma:
Untuk penyakit asma, cuba letakkan air panas di dalam bekas dan letakkan 2-3 titik minyak lavender. Tutup kepala dengan dengan tuala dan duduk menghadap bekas tersebut dengan kepala anda kira-kira 10 inci daripada bekas tersebut. Bernafas dengan mendalam melalui hidung selama 1 minit. Pernafasan anda akan lebih teratur selepas itu.

Otot dan sakit sengal-sengal:
Cuma campurkan 5 titik minyak lavender dengan 5 ml carrier oil (lazimnya grapeseed, minyak bunga matahari) dan urut pada bahagian yang dingini.

No comments:

Post a Comment